Przedmioty informatyczne

28. Projektowanie stron internetowych

Jak w kwadrans, góra pół godziny, utworzyć witrynę - oczywiście musisz mieć konto w Google. A jeśli jeszcze nie masz, załóż je na Google
Przejdź na stronę http://sites.google.com/.
Kliknij przycisk Utwórz nową witrynę.
Na kolejnej stronie kreatora podaj kilka parametrów.
W polu Nazwa witryny podaj jakąś nazwę, na przykład Witryna Zosi. Google utworzy automatycznie człon adresu witrynazosi, który będzie mieć postać http://sites.google.com/site/witrynazosi, a przy okazji sprawdzi, czy przypadkiem ktoś z setek tysięcy czy milionów użytkowników nie utworzył już takiego adresu, bo są one w publicznej, światowej przestrzeni Google. Gdyby kilka osób utworzyło witrynę o takiej nazwie, możesz ręcznie zmienić sam adres.
W polu Opis witryny napisz kilka słów o niej.
W polu Udostępnianie pozostaw zaznaczenie Wszyscy na świecie mogą wyświetlać tę witrynę.
W polu Wybierz motyw wskaż motyw graficzny - po kliknięciu Więcej motywów znajdziesz dziesiątki propozycji.
Przepisz jeszcze antyspamowy kod weryfikacyjny.
Kliknij Utwórz witrynę. Gdyby Google zasygnalizował, że taki adres już istnieje, zmień nazwę lub sam adres.

Zobaczysz pierwszą postać swojej witryny.

Serwis automatycznie wstawia system nawigacyjny, umieszczony w lewym panelu.
Zastanów się teraz nad strukturą swoich stron. W naszym przykładzie przyjmiemy hierarchiczny układ, który może mieć przykładową postać:
Rodzina i przyjaciele
    O mnie
    Moi bliscy
    Przyjaciele
Zajęcia
    Praca zawodowa
    Hobby i sport
Sieć
Podróże

Taki układ jest najbardziej przejrzysty.
Aby utworzyć pierwszą stronę, kliknij przycisk Utwórz stronę.

Na następnej stronie zostaw zaznaczony szablon Strona internetowa.
W polu Nazwa wpisz nazwę strony - Google automatycznie utworzy człon adresowy. Tutaj już jesteś we własnej przestrzeni, zatem Google nie musi już porównywać takiego adresu z adresami stron w innych witrynach.
Zaznacz opcję Umieść stronę pod Strona główna.
Kliknij przycisk Utwórz stronę.

System powróci do edycji strony - wpisz kilka słów objaśnienia i kliknij przycisk Zapisz.

Będąc na tej stronie kliknij znowu Utwórz stronę, po czym utwórz podstronę (np. O mnie), umieszczając ją pod stroną Rodzina i przyjaciele.
Po powrocie do edycji strony na razie nie wpisuj jeszcze treści (zrobisz to później) - kliknij Zapisz.
Kliknij stronę Rodzina i przyjaciele i w analogiczny sposób utwórz inne podstrony, czyli Moi bliscy i Przyjaciele - nie przejmuj się jednak, że nie widzisz tych podstron w nawigacji, zaraz o tym powiemy.
Wróć do strony głównej i w taki sam sposób utwórz kolejne strony, a w ich ramach podstrony, zgodnie z przyjętą hierarchią. Pamiętaj zawsze, aby umieszczać je pod właściwymi stronami - działy pod stroną główną, podstrony w obrębie działów. Jesli się pomylisz, możesz skorzystać z koła ratunkowego - po prawej stronie masz przycisk Więcej czynności, a w nim polecenie Przenieś stronę.
Zobaczysz taki widok.

Dlaczego nie widać podstron na najniższym poziomie, a jedynie działy będące w hierarchii pod stroną główną?
Kliknij Edytuj pasek boczny.
W polu Nawigacja kliknij Edytuj (tu, gdzie na ilustracji wskazuje kursor).

W okienku Konfiguruj nawigację wybierz Pokaż 3 poziomy stron i kliknij OK.

Po powrocie do strony zarządzania kliknij przycisk Zapisz zmiany.
Kliknij Powrót do witryny, aby wrócić do edycji witryny.
Zobaczysz tym razem wszystkie swoje podstrony - wystarczy rozwinąć hierarchię przyciskami strzałek.

No ale znowu mamy mały problem - Google układa to wszystko alfabetycznie, a nie według ważności - jest jasne, że Rodzina i przyjaciele powinni być na początku, a Podróże raczej pod koniec, a nie odwrotnie. Mamy jednak na to sposób.
Ponownie kliknij Edytuj pasek boczny.
W polu Nawigacja kliknij Edytuj.
Usuń zaznaczenie pola Automatycznie zorganizuj nawigację.
Zobaczysz zmienione okno Konfiguruj nawigację.
Ustaw kursor na Rodzina i przyjaciele, po czym klikając strzałeczkę po prawej stronie przenieś cały blok w górę.
W analogiczny sposób przenieś na właściwe miejsce inne strony - zauważ, że w górę czy w dół jedzie dana strona i wszystkie jej podstrony; dlatego tak ważne jest poprawne ustawianie hierarchii, gdyż w ten sposób operujemy całymi blokami stron.
Po dokonaniu zmian kliknij OK.

Po powrocie do zarządzania kliknij Zapisz zmiany i wróć do witryny.
Jak widać, teraz mamy pożądaną kolejność bloków. Ale uwaga! Po przejściu na ręczną organizację stron będziesz musiał wprowadzać kolejne strony do nawigacji ręcznie (polecenie Dodaj stronę w okienku Konfiguruj nawigację).

Szerokość paska nawigacji zmienisz na stronie zarządzania - Zmień układ witryny - Pasek boczny - Szerokość xx pikseli. Na przykład domyślne 150 pikseli możesz zmienić na 200 czy 250.
Na zakończenie jeszcze szybka informacja, jak dodać obrazek - w końcu to integralna część każdej witryny.
Dokonaj edycji strony - przycisk Edytuj stronę po prawej.
W menu edytora wybierz Wstaw - Zdjęcie z programu Picasa.
Na liście wyświetlonych albumów kliknij właściwy album publiczny w swoim Picasa Web Albums.
Kliknij obrazek, a potem przycisk Wybierz.

Obrazek zostanie wstawiony do strony - możesz tu jeszcze wybrać jeden z rozmiarów. Po zapisaniu strony obrazek będzie widniał w naszej witrynie, nie obciążając wcale konta, gdyż fizycznie siedzi w Picasa Web Albums.

Jak widać, wszystko to jest proste, fajne i przyjemne - w sam raz dla owego niedzielnego webmastera, który chce mieć nieskomplikowaną, przyjemnie wyglądającą witrynę, bez zagłębiania się w webmasterskie tajniki. Czyli przecież dla większości z nas.